Your browser doesn't support javascript.
Show: 20 | 50 | 100
Results 1 - 2 de 2
Filter
Add filters

Language
Document Type
Year range
1.
Nervenarzt ; 93(12): 1219-1227, 2022 Dec.
Article in German | MEDLINE | ID: covidwho-1999916

ABSTRACT

Successful vaccination (adequate elevation of anti-spike protein antibodies) is attributed with sufficient protection against a severe course of coronavirus disease 2019 (COVID-19). For patients with chronic inflammatory diseases (CID) and immunosuppression the success of vaccination is an ongoing scientific discourse. Therefore, we evaluated the antibody titer against the S1 antigen of severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) 2 weeks after complete immunization in patients with an underlying neuromuscular disease (NMD), who presented to our neurological day clinic and outpatient department for regular infusions of immunoglobulins. The data show that patients with chronic autoimmune NMD and simultaneous immunosuppressive or immune modulating treatment show an antibody response after vaccination with both mRNA and vector vaccines. In comparison to healthy subjects there is a comparable number of seroconversions due to the vaccination. A correlation between immunoglobulin dose and vaccination response could not be found; however, in contrast, there was a significant reduction of specific antibody synthesis, especially for the combination of mycophenolate mofetil (MMF) and prednisolone.


Subject(s)
COVID-19 , Neuromuscular Diseases , Humans , SARS-CoV-2 , COVID-19 Vaccines , Antibody Formation , COVID-19/prevention & control , Antibodies, Viral , Vaccination , Neuromuscular Diseases/drug therapy , Disease Progression
2.
Der Nervenarzt ; : 1-7, 2022.
Article in German | EuropePMC | ID: covidwho-1998850

ABSTRACT

Einer erfolgreichen Impfung (adäquater Anstieg der Anti-S[Spike]-Protein-Antikörper) gegen SARS-CoV‑2 (engl. severe acute respiratory syndrome coronavirus type 2) wird ein suffizienter Schutz gegen einen schweren Verlauf von COVID-19 (engl. coronavirus disease 2019) zugeschrieben. Bei Patient*innen mit chronisch-inflammatorischen Erkrankungen (engl. „chronic inflammatory diseases“ [CID]) und Immunsuppression ist der Impferfolg weiterhin im wissenschaftlichen Diskurs. Daher evaluierten wir bei Patient*innen mit einer neuromuskulären Erkrankung (NME), die zu regelmäßigen Infusionen von Immunglobulinen in unserer neurologischen Tagesklinik/Ambulanz vorstellig wurden, 2 Wochen nach vollständiger Immunisierung die Antikörpertiter gegen das S1 (S1-Untereinheit des Spike-Proteins) -Antigen von SARS-CoV‑2. Unsere Daten zeigen, dass Patient*innen mit einer chronischen autoimmunen NME und gleichzeitiger immunsuppressiver bzw. immunmodulierender Therapie nach einer Impfung sowohl mit einem mRNA- als auch mit einem Vektorimpfstoff eine Antikörperantwort aufwiesen. Im Vergleich zu gesunden Proband*innen zeigte sich eine vergleichbare Anzahl an Serokonversionen durch die Impfung. Eine Korrelation zwischen Immunglobulindosierung und Impfantwort sowie Infusionsintervall und Impfantwort ließ sich nicht feststellen. Demgegenüber zeigte jedoch insbesondere die Kombination aus Mycophenolatmofetil (MMF) und Prednisolon eine signifikante Reduktion der spezifischen Antikörpersynthese.

SELECTION OF CITATIONS
SEARCH DETAIL